Mikon blogi

Isännöinnin maineen parantaminen

Maanantai 25.9.2017 - Mikko Virkamäki


Uusi viikko ja uusi keskustelun aihe. Viime viikko meni Isännöintiliiton perustamisen alkupaukkuja arvioitaessa. Nyt mennään ensimmäiseen Teesiin: "Isännöinnin maineen parantaminen taloyhtiöiden hallitusten silmissä pitää nostaa liiton tärkeimmäksi asiaksi. Isännöinnin maine on yhtä kuin hallitusten luottamus siihen, että isännöitsijä on 110 %:sti taloyhtiön puolella asiassa kuin asiassa.”

Isännöinnin maineen parantaminen on ollut jokaisessa itse fasilitoimassani ISL strategiaprosessissa se TÄRKEIN ASIA. Miksi se ei ole edennyt? Miksi isännöinnin maine on edelleen paljon huonompi kuin vaikkapa lakimiesten? Luulen, ja melkeinpä tiedän, että ongelma liittyy historiaan. Taloyhtiöille kehittyi ammattimaisen isännöinnin alkuvuosikymmeninä epäluulo siitä, että isännöitsijä pelaa yhteen palveluntuottajien kanssa taloyhtiön rahoilla. Ja näin tapahtuikin aika yleisesti vielä 1970 ja 1980 -luvuilla. Sen jälkeen toimintatavat ja läpinäkyvyys ovat parantuneet niin paljon, että väärinkäytökset ovat satunnaisia. Maine kuitenkin on edelleen olemassa. Isännöinnin maineen parantamisessa tulisi siis keskittyä tähän yksittäiseen "maineensyöjään". Isännöinnin luottamuspääomaa pitää nostaa käsittelemällä asiaa, joka ei oikeastaan ole enää käytännön ongelma. Isännöitsijät eivät enää suhmuroi palveluntuottajien kanssa!

Peruasia on siis kunnossa, mutta mitä tekee Isännöintiliittto! Se on käynnistänyt suhmurointiturbon pyrkiessään parantamaan omaa liiketoimintaansa. Olen itse käyttänyt sanaa "flirttailu" kuvaillessani Isännöintiliiton palveluverkostoon liittyviä asioita. Kentällä käytetään yleisesti ilmaisua, joka ei sovi Facebookiin. Isännöintiliiton "kiihdytyspalvelu" on tästä pahin esimerkki, mutta myös erityyyppisten isännöintiyritysten "tukipalveluiden" tarjoaminen yhdessä yksittäisten palveluntuottajien kanssa, on aivan liian yleistä. Kotitalo-lehden monet jutut ja Isännöintiliiton muukin ullkoinen viestintä on tehty selvästi palveluntuottajien intressejä silmälläpitäen.

Näin taloyhtiöille - isännöinnin asiakkaille - vahvistuu käsitys siitä, että se vanha ongelma on edelleen elossa ja vahva. Vaikka se ei ole. Isännöitsijät ja isännöintiyritykset kärsivät tästä, mutta niillä ei ole juurikaan keinoja vaikuttaa asiaan. Isännöintiliitto sulkee sellaisen keskustelun, joka vaarantaa sen liiketulojen kasvattamisen. Näinhän jokainen yritys toimii! Mutta kun Isännöintiliitto ei perustaltaan ole yritys, vaan aatteellinen yhdistys.

Jatkossa Isännöintiliiton tulisi muuttaa strategista painopistettaan, jossa vaaditaan "Isännöintiliiton resurssien voimakasta kasvattamista". Sen pitäisi tyytyä "edunvalvontatoimintaa tukevaan kohtuullisiin resursseihin". Tämä supistaisi Isännöintiliiton kassaa, mutta parantaisi isännöinnin mainetta. Ja se taas sataisi monin tavoin isännöitsijöiden ja isännöintiyritysten laariin. Lopulta se olisi myös taloyhtiöiden etu.

Mikko


Kommentit

23.2.2018 14:56  Osakas

Asiaa voi verrata moniin muihin liittoihin. Mitä kansa tuumaa, jos lääkäriliitto markkinoi lääkefirmojen tuotteita? Ongelmana on ollut lääkäreille maksetut matkat. Lääkäriliitto on sen verran tarkka imagosta, jotta se ei ala markkinamieheksi, vaan pysyy asiassa.

Isännöintiliiton toiminnan avulla isännöitsijät pysyy yleisessä arvostuksessa autokauppiaiden, panttilainaamoiden ja rakennusgryndereiden tasolla. Toimintaa liittyy kansan silmissä "koijaamista". Arvostus pitäisi saada nousemaan kohti pankkitoimihenkilöitä, tai edes kiinteistönvälittäjien tasolle. Helposti ja usein lähtökohta on, että meitä huijtataan, vaikka asia ei niin ole. Tunnolliset ja ammattitaitoiset isännöitsijät kärsii.

Isännöintiliitto tuottaa markkinointipropagandaa Comical Alin tavoin: "Ei, missään nimessä alalla ei ole korruptiota, eikä mitään muutakaan, joka vaikuttaa päätöksentekoon remonteissa".

Isännöintiliitolla on ollut jo pitkään tavoitteena "mielipidejohtajuus". Aina pitää olla äänessä, oli asia mikä tahansa. Kommentoidaan asioita, jotka kuuluu enemmin Kiinteistöliitolle. Kaikki kritiikki pyritään vaimentamaan. Jos joku osakas kertoo julkisesti huonoja kokemuksia, niin paikallisyhdistyksen henkilö tuottaa jarruviestintää. Ongelma on aina osakas, ei kuninkaan asemassa ole isännöitsijä.

Viime aikoina on tapahtunut selvää muutosta isojen firmojen nettisivuilla. Isännöintilliton mainokset ovat poistuneet. Ehkä yritykset alkaa kokemaan isännöintiliiton rasitteena? Ei kannata mainostaa liiton logolla.

Tilanteesta hyötyy pienet liittoon kuulumattomat toimistot, jotka toimivat ilman suuria kiinteitä kuluja ja pystyvät tuottamaan riittävät palvelut. Tekemisestä ei kannata tehdä numeroa ja tavoitella kuuta taivaalta.

Alaa ei voi viedä Kiinaan. Alan kilpailu tapahtuu suomalaisten yritysten kesken. 2010-luvulla raha-asiat tuli avoimiksi. Ehkä 2020-luvulla avoimuus tulee muiden asioiden hoitamiseen. Suuremmat remontit kilpailutetaan asianmukaisesti. Isännöitsijä saa remonteissa asiaan kuuluvan sovitun korvauksen. Tuotetaan vakiolaatua, oli sitten taloyhtiön hallituksessa herroja tai narreja. Jatkossa ne yritykset pärjää, jotka ymmärtävät asian ensimmäisenä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini